Influencers vs Fans

Hoera je hebt 1000 likes! En nu?
Maar is dat wat je wilt? En wat betekent het hebben van zoveel likes op een facebook pagina? Het zegt niet zoveel over hoe betrokken iemand is en in welke mate hij jouw merk of product gaat promoten.

Bij Convince and Convert hebben ze i.s.m. Zuberance een infographic opgesteld die duidelijk laat zien wat de verschillen zijn tussen een Fan en een Influencer.

 

Social Media, What's your Challenge, Chantal Poiesz, Content Marketing

convinceandconvert.com

 

Bereik verwarren met Loyaliteit
We neigen in onze marketing strategie ernaar om bereik te verwarren met loyaliteit en de mate waarin je aan kunt zetten tot actie. Het hebben van bijvoorbeeld veel Twitter volgers wil niet zeggen dat je ook kunt aanzetten tot actie. Het stelt je wel in staat om je bereik te vergroten en awareness te creëren.

Jay Bear stelt in zijn blog dat een influencer zoals een blogger of een celebrity wordt beïnvloed door een prikkel zoals geld of gratis producten. Terwijl een fan veel authentieker is. Fans zijn tevreden klanten. De mate waarin iemand voorkeur heeft voor een merk of product is afhankelijk van de passie die iemand heeft voor dat merk, zijn kennis over dat product en zijn (positieve) ervaringen ermee. Het enthousiasme van een fan en zijn aanbevelingen zijn echt.

We onderschatten daarmee de voorkeur van je klanten / fans en overschatten het bereik  van influencers.

Club
Je kunt je facebook pagina vergelijken met een clubhuis waar je de likes van je huidige publiek wilt omzetten in een echt ‘liefde’ voor je merk. Daar zet je in op de groei van loyaliteit en voorkeur voor het merk of product. De eerste stap daarbij is het vinden van die enthousiaste fans en de mogelijkheid voor hen te creëren hun enthousiasme te delen. Je kunt ze zelfs inzetten om bij te dragen aan het verder uitbouwen van je merk. Door bijvoorbeeld ze te laten meepraten op een forum of ze mee te laten denken over product innovatie.

Vervolgens informeer en betrek je de influencers bij wat je aan het doen bent samen met je fans, in plaats van ze te informeren over je product of merk. Je neemt ze als het ware mee in jouw eigen ‘movement’ waar zoveel fans enthousiast over zijn. Daar kunnen ze dan vervolgens over bloggen, instagrammen etc en hun publiek mee bereiken. De kans dat dan wordt aangezet tot actie is groter dan dat ze, gedreven door een gratis product, gaan bloggen over dat specifieke product.

Influencers zijn een belangrijk onderdeel  in je totale strategie om awareness te creëren. Ze staan als het ware bovenaan in de funnel een groot publiek aan te spreken en hun gedrag te beïnvloeden binnen je social media strategie waarbij je fans de ware ‘aanjagers’ zijn.

Een mooie uitdaging om daarin de balans te vinden!

Social Media, What's your Challenge, Chantal Poiesz, Content Marketing

convinceandconvert.com

 

 


Plaats een reactie