Context in the digital world

Twee dagen Next-congres in Berlijn geeft genoeg ‘food for thought’. Inspirerende sprekers al Marina Gorbis (Institute for the Future), Martin Ott (Facebook), Robert Scoble (Rackspace) en Harper Reed (CTO Obama’s election 2012) kwamen voorbij en zij deelden hun kijk op de wereld.
Een belangrijk thema hierin was context. De technologie is er en ontwikkelt zich sneller dan we kunnen bijhouden. In welke context plaatsen we deze ontwikkelingen en hoe integreren we ze in onze dagelijkse business?

Imagine
Imagine a world where I create my own wardrobe through 3D printing. A World where I order my t-shirt, sneakers and jeans online, customized to my personal taste, printed in 3D and delivered at my home at the time and date which is convenient to me.
A world where dolls can actually move, play and interact. A world where the virtual blends into the physical.
A world where I print my food at home and where I cook my own robot within minutes.

Disruption
Ik blijf met een dubbel gevoel achter na twee dagen vol nieuwe ideeën, ontwikkelingen en concepten. Geïnspireerd en een beetje gefrustreerd. Want hoe ga je wat je hebt gehoord toepassen? Hoe ga je om met alle data die je verzamelt? Hoe ga je om met de technologie die al voorhanden is? Met, om maar een trending topic te noemen, ‘disruption’? Want disruptive kunnen we de huidige ontwikkelingen wel noemen. Kijk maar eens naar wat er is gebeurd met de muziekindustrie, de uitgeverijen en de telecom. What’s next?

MakieLab
Alice Taylor van MakieLab liet ons zien wat er voor nodig is om speelgoed te fabriceren en aan de man te brengen. Daar gaan, alleen al in de voorfinancieringen, enorme bedragen in om. Denk aan produceren in minimale aantallen, mallen ontwikkelen, producten verschepen en gecertificeerd krijgen. Dan heeft nog geen enkele spelgoed retailer je spullen gekocht. Dat doen ze pas als het in een warehouse in the USA ligt. Hoezo nieuwe markt betreden?
Daar hebben ze bij Makielab iets op gevonden: 3D geprinte poppen. Een start-up uit Londen die virtuele poppen tot leven laat komen. Je kunt ze zelf customizen.


Iris van Herpen (fashion designer haute couture) gebruikt al langer 3D printing in haar ontwerpen. Hoe lang denk je zal het duren voordat ik mijn eigen jeans, lingerie en sneakers volledige customized kan laten printen? Retailers onder ons: paint the picture. En nee, dat gaat geen jaren meer duren.


Connected
Martin Ott, managing director van Facebook in Noord-Europa, liet ons zien dat technologie zo snel gaat als een luipaard, ons gedrag zich aanpast als een schildpad en dat onze interne motivatie niet verandert, als ware het een onbeweeglijke rots. Die motivatie is connected zijn. Connected met elkaar. Facebook heeft voor Android gebruikers Home gelanceerd, waarbij messaging via een andere user interface wordt gebruikt.

Google Glass

En wat te denken van Google Glasses? Robert Scoble had er één bij zich en hij demonstreerde hem. Nu nog niet zo heel spectaculair (er is een beperkt aantal commando’s en de kwaliteit van de camera is volgens hem ook niet top), maar stel je eens voor wat consumenten er allemaal mee kunnen gaan doen als de technologie, die er wel al is, wordt uitgebreid?
Wat betekent dit voor je business? Voor de manier waarop je met consumenten communiceert? Hoe ga je ervoor zorgen dat je content, je product of je dienst wordt ontdekt door de gebruikers? Want volgens Ott is de tijd dat je website of je Facebook-pagina wordt ingezet als ‘destination’ voorgoed voorbij. Content moet worden ontdekt, dus hoe ga je het ontsluiten en zo interessant en relevant maken dat gebruikers het ook willen delen?


Context
Dit alles is nog maar een tipje van alle content die in twee dagen tijd door innovatieve mensen is gedeeld. Soms duizelt het mij, maar ik vraag me tegelijkertijd af of we wel genoeg bezig zijn met de context van de nieuwe structuren? De context van online verkopen binnen de totale digitale ontwikkelingen? Want het gaat niet alleen om een e-commerce kanaal. Of multichannel. Het gaat om het positioneren van je organisatie binnen deze nieuwe ontwikkelingen.
Want niets is meer hetzelfde. Kijk je genoeg naar buiten? Weet je wat er speelt? Heb je mensen in huis die het weten? Is er genoeg diversiteit binnen je teams om de ontwikkelingen op te pikken, te interpreteren en ze te vertalen binnen je eigen business? Praat je met mensen jonger dan 25. Over hoe zij de wereld ervaren?

Sneakers versus pakken
Op Next Berlin zag ik alleen maar sneakers. Op Nederlandse webwinkelbeurzen alleen maar pakken. Tijd om elkaars wereld te betreden en het gesprek aan te gaan.
‘Who needs a shopping cart within a mobile app?’ Denk daar maar eens over na.

 

Plaats een reactie