Content Marketing: waar begin je?

Content Marketing is het nieuwe buzz word van de afgelopen maanden en het zoekvolume op deze term is verdrievoudigd sinds 2011.

Content Marketing op zich is geen nieuw concept. Sinds we aan Retail doen wordt er al op vele manieren content gepubliceerd en verspreid, zoals folders, catalogi, give aways, enzovoorts. De ontwikkelingen gaan in een rap tempo en de content strategie ligt aan de basis van je totale marketing strategie. Door de toename in aantal platformen en touchpoints en de aangepaste klantreizen zijn de uitdagingen op het gebied van content marketing veelvuldig geworden.

Waar begin je dan?

Content Marketing is the new buzz. But where do you start? 

Content marketing: waar begin je dan?

  1. Strategie bepaling
    Op basis van je propositie, je business doelstellingen, je klanten (prospects), de markt en je toekomst visie bepaal je de strategie. Dit is je fundament waarbij je begint met de vraag: “Waartoe ben je hier en wat heb je te bieden?”
  2. Bepalen met wie je de dialoog aan wilt gaan
    In het enorme veld van platformen en touchpoints is het belangrijk te bepalen met wie je de dialoog aangaat, via welke kanalen je dit doet en op welke manier je de content zult ontsluiten. Binnen de verschillende klantreizen zijn de mogelijkheden eindeloos en hierin keuzes maken is een must. Welke behoefte vul je in en voor wie? Je kunt content d.m.v. verschillende formats inzetten voor verschillende gebruikers.
  3. Bepalen van je doelstellingen
    Wat wil je bereiken met je content? Awareness, retentie, acquisitie, loyalty of leads? Uit onderzoek blijkt dat engagement de meest genoemde doelstelling is. (bron: Content Marketing Survey Report 2012 eConsultancy ism Outbrain) Met als uiteindelijk doel omzet, tegen een zo kosten effectieve manier.
  4. Onderzoek
    Waar bevindt je klant zich?
    Nu en in de toekomst. Welke behoefte ga je invullen of welk probleem los je op? Consumenten hebben geen tijd en weinig aandacht. 1 op de 5 webpagina’s wordt slechts 4 sec bekeken. Hoe ga je ervoor zorgen dat op het moment dat de klant een behoefte wil invullen jij er bent? Dat betekent dat je content publiceert daar waar de klant is en niet de consument naar 1 centraal punt gaan trekken om daar de content tot zich te nemen. Facebook VP Europe Martin Ott noemt dit het vinden van het Gouden ei. Websites zijn niet langer Destination plekken. Dus aan de slag met data via Google en andere bronnen. En de klantreis van jou doelgroep in kaart brengen.
  5. Content Plan
    Vervolgens ga je aan de slag en zet je al het voorgaande om in een concreet content plan. Vanuit wie je bent de dialoog aangaan op x moment via x platform en x touchpoint met x content.
  6. Content creatie
    Consumenten hebben behoefte aan content die ze kunnen delen, die ze iets leert, waarmee ze de interactie aan kunnen gaan, die hun laat ontdekken en onderzoeken. 
  7. KPI’s bepalen
    Op basis van je eerder gestelde business doelstellingen bepaal je de KPI’s m.b.t. je overall doelstellingen en per kanaal.
  8. Content publiceren en promoten
  9. Content analyseren, evalueren
    En waar nodig bijschaven om zo door te kunnen ontwikkelen.

De nieuwe klantreis

Veel van de nieuwe klantreis is gebaseerd op de onderzoeksfase van consumenten, en die is overal en altijd. Het is in toenemende mate een belangrijke fase in de hele klantreis en wordt gefaciliteerd door middel van o.a. zoekmachines, vergelijkers, user reviews en ratings, affiliates, webshops en social media. Het is van groot belang dat je tijdens deze fase gevonden wordt. De consument gaat niet meer naar je op zoek.

Conclusie

Met een gedegen content strategie ben je in staat om relevante content te targeten naar een divers publiek middels verschillende formats en kanalen. Daarnaast heeft relevante content binnen de juiste context steeds meer waarde voor je Google resultaten.

Dus: meer dan genoeg redenen om aan de slag te gaan!

De stappen

  1. Define your Strategy
    Based on your proposition, business goals, (potential) customers, market conditions and a clear vision. Why are you here and where do you want to go?
  2. With which Customers do you want to start a Dialogue?
    Which need do you fulfil and with whom are you talking at which moment?
  3. Define your goals
    What do you want to accomplish? Awareness, retentie, acquisitie, loyalty or leads? Research shows dat Engagement is most mentioned. (bron: Content Marketing Survey Report 2012 eConsultancy ism Outbrain) The end goal is off course Turnover and Profit.
  4. Research
    Where is my customer? 
    They have little time and less attention. Where and When do you want to publish your content and for Who? Facebook VP Europe Martin Ott calls this “finding the golden egg.” Websites are no longer Destination.
  5. Content Plan
    Translate these goals and the research into a pragmatic content plan.
  6. Content creation
    Consumers want content they can share, that inspires, content they can learn from and interact with. 
  7. Define KPI’s
    Based on your business goals and content goals.
  8. Publish and Promote
  9. Analyse, Evaluate and Act

I’d say, let’s start today!

Plaats een reactie