Bestemming

Het helder hebben van je bestemming of purpose is belangrijk als je ergens naartoe op weg bent.

Uiteraard is de weg naar je bestemming niet altijd even recht, dwaal je nog wel eens van je pad af en draai je wellicht een aantal rondjes voordat je weer vooruit kunt.
Zolang je bestemming helder is, heb je altijd een toetssteen in handen. Daar is waar je heen wilt. Dit is waarom je hier bent.
Dat geldt voor personen maar net zo goed voor bedrijven en teams.

Simon Sinek noemt het je WHY.

Er ontstaat ‘gedoe’ binnen organisaties, tussen teams onderling of tussen verschillende hiërarchische lagen, op het moment dat er geen overeenstemming meer is over waar je samen naartoe gaat.
Of dat het helemaal niet zo helder is wat die bestemming is. Het kan ook zijn dat de markt is veranderd en dat je originele purpose niet meer valide is, niet meer relevant. Dan kan de energie uit je business weglopen. Letterlijk en figuurlijk. Het stroomt niet meer.

Als medewerker heb je ook je eigen bestemming en die kan wellicht op een bepaald moment in je leven veranderen. Als je dan op een plek zit die daar niet meer bij past, kunnen er blokkades ontstaan in je werk en bij jezelf.
Als manager of directie is het naar mijn mening van essentieel belang, dat je goed voor ogen hebt waar je heen wilt en dat dit ook wordt gedragen binnen je organisatie. Hebben we het over hetzelfde, of komt een van je medewerkers als ik vraag naar het bestaansrecht van je organisatie, met een hele andere invulling dan die jij voor ogen hebt?

Ik heb meerdere malen ervaren dat er cultuurprogramma’s worden opgezet met kernwaarden, visie en missie en dat het toch niet lekker liep.
Het kan dan goed zijn te kijken naar wat er zich onder de oppervlakte afspeelt. Wat wordt er niet gezegd? Wat toont zich niet, maar is wel degelijk aanwezig?
Via systemisch coachen kunnen thema’s die onder de oppervlakte blijven zichtbaar worden gemaakt.

En dan kan het zomaar zo zijn dat je opnieuw naar je WHY gaat kijken. Of dat je organisatiemodel anders ingericht kan worden, beter afgestemd op de markt van nu en de behoeften van je klant en / of medewerkers.

En als medewerker kan het zijn dat je erachter komt dat een andere plek, binnen of buiten de organisatie, beter past bij jou op weg naar jouw bestemming.

Dan kan het weer stromen. En uiteindelijk wordt iedereen daar gelukkiger van.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik ga graag het gesprek aan.